VAARROUTES

We krijgen via onze site regelmatig vragen van watersporters over varen in Frankrijk, met name over de afmetingen van de Franse vaarwegen en de beste binnendoor-route naar de Middellandse Zee. Voor alle routes naar Zuid-Frankrijk geldt een maximaal toegestane diepgang van 1,80 meter, een maximale doorvaarthoogte van 3,45 meter en een maximale breedte van 5,05 meter.

Maximale afmetingen Franse kanalenAFMETINGEN
DIEPGANG

DOORVAARTHOOGTE

BREEDTE

STREMMINGEN

VAARTIJDEN

SNELHEID EN PASSEREN

TERUG

TRANSPORT

DOCUMENTEN

REGLEMENTEN

KAARTEN EN GIDSEN

AFMETINGEN

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de maximaal toegestane afmetingen van schepen op de doorgaande routes.

Vaarweg Diepgang max. Breedte max Lengte max. Hoogte max. Aantal sluizen Lengte vaarweg Beziens- en wetenswaardigheden
Aisne (Celles - Choisy au Bac) 2,00 m 7,80 m 45,30 m 3,70 m 7 57 km  
Aisne, Canal latéral (Vieux les Asfeld - Celles) 1,80 m 5,00 m 38,50 m 3,50 m 8 51 km tweetrapssluis van Celles
Aisne à la Marne, Canal (Berry au Bac - Condé sur Marne) 1,80 m 5,00 38,50 m 3,50 m 24 58 km  
Ardennes, Canal (Pont à Bar - Vieux les Asfeld) 1,80 m 5,00 m 38,50 m 3,50 m 44 88 km sluizenvallei van Montgon
Bourgogne, Canal (Laroche Migennes - Saint Jean de Losne) 1,80 m 5,00 m 38,50 m 3,10 m* 189 242 km tunnel van Pouilly; Maison des Mariniers in Saint Jean de Losne
Bourgogne et Champagne, Canal entre Zie: Canal de la Marne à la Saône
Briare (La Cognardière - Buges) 1,80 m 5,00 m 38,50 m 3,50 m 32 54 km sluizentrap van Rogny; restanten andere oude sluizen
Centre, Canal (Digoin - Chalon sur Saône) 1,80 m 5,00 m 38,50 m 3,50 m 61 112 km Musée du Canal in Ecuisses
Deûle (Deûlemont - Bauvin) 2,30 m* 11,40 m 110 m 4,60 m 3 35 km  
Dunkerque - Escaut, Canal (Pont Malin - Mardyck) 2,50 m* 11,40 m 143 m 4,54 m* 7 143 km scheepslift van Fontinettes
Escaut à grand gabarit /Schelde (Pont Malin - Belgische grens) 2,50 m 11,40 m 143 m 4,60 m 6 45 km  
Escaut à petit gabarit (Cambrai - Pont Malin) 2,20 m 6,00 m 38,50 m 3,50 m 5 13 km  
Est, Canal, branche Nord Zie: Canal de la Meuse
Est, Canal, branche Sud Zie: Canal des Vosges
Furnes, Canal (Belgische grens, Duinkerken) 1,80 m 5,00 m 38,50 m 3,50 m 1 13 km  
Garonne, Canal latéral (Toulouse- Castets en Dorthe) 1,80 m 5,80 m 38,50 m 2,50 - 3,50 m 53 194 km hellend vlak Montech; aquaducten van Moissac en Agen
Houillières de la Sarre, Canal /Saarkolenkanaal (Gondrexange - Grossbliederstroff) 1,80 m 5,05 38,50 3,50 m 30 75 km  
Loing, Canal (Buges - Saint Mammés) 1,80 m 5,00 m 38,50 m 3,50 m 18 49 km  
Loire, Canal latéral (Digoin - La Cognardière) 1,80 m 5,00 m 38,50 m 3,50 m 37 196 km aquaducten Briare, le Guétin en Digoin; Ecluse ronde des Lorrains (bij Le Guétin) Loirescheepvaartmuseum (Cosne)
Lys / Leie (Belgische grens - Aire sur Lys) 1,80 m 5,05 38,80 m 3,90 m 6 30 km  
Marne (Dizy - Charenton) 1,80 m* 7,40 m* 45,00 m* 4,43m* 18 178 km  
Marne, Canal latéral (Vitry le François - Dizy) 1,80 m 5,00 m 38,50 m 3,50 m 15 76 km Canal Cornillon (Meaux); Canal de l'Ourcq
Marne à la Saône, Canal (Vitry le François - Heuilley sur Saône) 1,80 m 5,00 m 38,50 m 3,45 m 114 224 km  

Marne au Rhin, Canal, branche Est (Nancy - Straatsburg)

2,10 m 5,00 m 38,50 m 3,50 m 55 159 km Plan Incliné Arzviller; museumschip; oude sluizenvallei
Marne au Rhin, Canal, branche Ouest (Vitry le François - Toul) 1,80 m 5,05 m 38,50 m 3,50 m 97 131 km tunnel Mauvages (toueur)
Meuse, Canal (Givet - Troussey) 1,80 m 5,05 m* 38,50 m* 3,50 m 59 272 km tunneltje Ham
Midi (Etang de Thau - Toulouse) 1,60 m 5,45 m* 30,00 m* 3,30/2,40 m* 64 240 km ouvrages du Libron, hellend vlak en sluizentrap Fonserannes; aquaduct Béziers; Lac de St Ferréol en 'rigoles'; tunnel Malpas; ovale sluizen; ronde sluis Agde
Moselle/Moezel (Toul - Neuves Maisons) 2,50 m 11,40 m 176 m 5,40 m 3 24 km  
Nancy, embranchement (verbinding C. des Vosges - Marne au Rhin est) 1,80 m 5,05 m 38,50 m 3,50 m 18 10 km Let op : (sinds 2008) tot zomer 2012 gestremd vanwege een instorting
Nivernais, Canal (Decize - Auxerre) 1,20 m * 5,00 30,50 m * 2,71 m* 112 174 km pertuis Clamécy; smal scheidingspand met drie tunnels
Nord, Canal (Arleux - Pont l'Evêque) 2,40 m 5,70 m 91 m 3,70 m* 19 93 km tunnel van Ruyaulcourt (met verbreding in midden)
Oise (Janville - Conflans) 2,50 m* 11,40 m 180 m 5,25 m 7 103 km Musée de la Batellerie in Conflans
Oise, Canal latéral (Chauny - Janville) 2,20 m* 5,60 m 38,50 m* 3,50 m 4 33 km Cité des Bateliers Janville
Oise à l'Aisne, Canal (Abbécourt - Bourg et Comin) 2,00 m 5,60 m 38,50 m 3,50 m 13 47 km  
Rhône (Lyon - Port Saint Louis) 3,00 m 11,40 m 190,25 m* 6,30 m 13 310 km sluis van Bollène ( 23 m. verval); Musée des mariniers du Rhône in Serrières
Rhone, petit (Fourques - Saint Gilles) 2,50 m 11,40 m 190 m 5,24 m   20 km  
Rhône à Sète, Canal (Saint Gilles - Sète) 1,80 m 11,40 m 190 m 5,00 m 1 70 km kanaal dwars door étangs

Rhône au Rhin, Canal /Doubs (Saint Symphorien - Mulhouse)

1,80 m 5,10 m 38,70 m 3, 45 m 114 236 km tunneltje en zwaaikom Thoraise; tunnel Besançon met sluis er in; onvoltooid zijkanaal bij Belfort
Saint-Quentin, Canal (Cambrai - Chauny) 2,20 m 5,60 m 38,50 m 3,50 m 35 92 km tunnel Riqueval en Musée du touage
Sambre (Belgische grens- Landrecies) 1,80 m * 5,00 m* 38,50 m* 3,50 m* 9 52 km  
Sambre à l'Oise, Canal (Landrecies - La Fère) 1,80 m* 5,00 m 38,50 m 3,50 m 38 67 km Let op: voor onbepaalde tijd gestremd bij het aquaduct van Vadencourt
Saône, petite (Corre - Saint Jean de Losne) 1,80 m 5,20 m 38,50 m 3,50 m 19 159 km  
Saône, grand gabarit (Saint Jean de Losne - Lyon) 3,50 m 11,40 m 185 m 4,70 m 5 213 km  
Scarpe Inférieure (Fort de Scarpe - Mortagne) 1,80 m 5,05 38,50 m 3,70 m 6 36 km  
Seine, Amont (Parijs-Montereau) 2,80 m 11,40 m 180 m 5,50m 8 98 km Canal Saint Martin (Parijs)
Seine, Aval (Rouen -Parijs) 3,50 m 11,40 m 180 m 6,90 m 6 234 km Musée maritime et fluvial in Rouen
Seine, petite (Montereau - Marcilly) 1,20 m 5,05 m 38 m* 3,10 m* 11 67 km  
Somme, Canal (St-Simon - St-Valéry) 1,80 m 5,05 m 38,50 m 3,70 m 25 156 km Let op: voor onbepaalde tijd gestremd tussen Saint-Simon en Offoy
Vosges, Canal (Neuves Maisons - Corre) 1,80 m 5,05 38,50 m 3,50 m 93 122 km aquaduct Flavigny; sluizen met composiet-deuren
Yonne (Auxerre - Montereau) 1,80 m 8,00 m* 90,00 m* 4,40 m* 26 108 km sluizen met schuine muren
* Voor wie de hele vaarweg wil afleggen, plaatselijk grotere afmetingen mogelijk

DIEPGANG

Canal de la Marne au Rhin In de praktijk is de diepgang op een aantal vaarwegen, waar geen of nauwelijks geladen spitsen meer varen, minder dan 1,80 meter geworden. Dit geldt bijvoorbeeld voor het Canal de Bourgogne, de Scarpe Inférieure, de Sambre, het noordelijk deel van het Canal de la Sambre à l'Oise en het Canal de la Somme. Ook worden vaarwegen zonder, of met te weinig, bedrijfsvaart vaak overwoekerd door waterplanten.

Canal de St-Quentin De diepste en snelste route naar de Middellandse Zee is logischerwijs de meest gangbare bedrijfsvaartroute: via de Schelde of de Leie Frankrijk in, vervolgens via het Canal Dunkerque-Escaut, het Canal du Nord (let op: drukke scheepvaart, vaak met wachttijd voor de sluizen) of Canal de Saint-Quentin (rustiger en mooier), dan het Canal de l'Oise à l'Aisne of de rivier de Aisne (mooier), een stukje Canal latéral à l'Aisne, het Canal de l'Aisne à la Marne, het Canal latéral à la Marne, het Canal de la Marne à la Saône (tegenwoordig Canal entre Champagne et Bourogne genaamd), de Saône en tenslotte de Rhône. Via deze route is een diepgang van 1,90 meter mogelijk, maar op eigen risico en zeker niet zonder problemen bij het passeren en afmeren! Het qua diepgang meest kritische gedeelte van deze route is de Marne-Saôneverbinding.

Vogezen Een, mooier, over het algemeen redelijk 'diep' alternatief is de Maasroute: Canal de la Meuse, stukje Canal de la Marne au Rhin en Moezel, Canal des Vosges, Petite Saône, Saône, Rhône. Let op: op de Franse Maas ligt de vaargeul 10 à 15 meter uit de wal, aan de jaagpadzijde. Net als op andere 'kleine' rivieren (Aisne, Marne, Petite Saône, Yonne, Doubs) kunnen hier als gevolg van hoog water of bij de monding van zijrivieren ondieptes zijn ontstaan. Het meest problematische stuk op deze route is het Canal des Vosges.

Canal du Loing Alternatieve routes naar Zuid-Frankrijk, bijvoorbeeld in geval van onvoorziene stremmingen:

  • van de Maas via het Canal des Ardennes naar het Canal latéral à l'Aisne;
  • van het Canal latéral à la Marne (Vitry le François) via het Canal de la Marne au Rhin Ouest naar de Moezel;
  • via de Oise en de Seine naar Parijs en hier de Marne op
  • vanaf de Seine via het Canal du Loing, het Canal de Briare, het Canal latéral à la Loire en het Canal du Centre naar de Saône.

Let op: in het centrum van Parijs geldt ter hoogte van de eilanden een 'alternat' of éénrichtingsverkeer. De doorvaart vindt op vaste tijden plaats, dit wordt met lichten op de Pont Sully en Pont au Change aangegeven. Opvaart mag wel op alle tijdstippen door de 'Bras de Monnaie' (behalve met hoogwater). In Lyon geldt met hoogwater éénrichtingsverkeer, dit wordt op sluis Couzon aangegeven.

De laatste paar jaar gelden vanwege 'watergebrek' in het hoogseizoen en najaar regelmatig diepgangbeperkingen tot 1,50 meter in de kanalen naar de Saône en/of wordt hier gegroepeerd geschut.

DOORVAARTHOOGTE

Lage brug in de Vogezen In de praktijk zijn de meeste bruggen hoger dan 3,50 meter, maar er zijn hier en daar ook bruggen van 3,45 of zelfs 3,40 meter (Vogezen). Dit komt doordat in de loop der tijd bruggen verzakt of doorgezakt zijn, of doordat het waterpeil van kanaalpanden verhoogd is om meer diepgang te creëren. Deze lage bruggen zijn meestal gemarkeerd met een hoogtebeperkingsbord, waarop soms de doorvaarthoogte aangegeven staat, of door 'graffiti's' van schippers. Spoorwegbruggen zijn vaak aan de lage kant.

Voor extreem lage bruggen geven geballaste spitsen soms even flink gas, waardoor het achterschip door het gecombineerde effect van schroef en water een aantal centimeters extra zakt. Altijd even spannend… waarbij het dus aangeraden is om niet in de weg te liggen. Denk ook aan de dode hoek van lege en, vooral, geballaste spitsen.

sleep voor de tunnel van RiquevalDe meeste tunnels zijn in het midden hoog genoeg, maar omdat soms maar aan één kant een geleiding is (jaagpad), kan de ronding van de tunnel wel schade veroorzaken aan relingen, stuurhutdaken e.d. Bij Mauvages (Canal de la Marne au Rhin) en Riqueval (Canal de St-Quentin) worden alle schepen, dus ook jachten, door een kettingsleepboot ('toueur') door de tunnel getrokken. Hiervoor moet apart betaald worden. De sleep ('rame') vertrekt op vaste tijden, en de sleepvolgorde is altijd: geladen schepen - lege schepen - jachten.

BREEDTE

narrow boatIn sommige vaargidsen wordt een breedte van 5,20 meter aangegeven. Dit zijn de maten waarop de Franse sluizen officieel gebouwd zijn. Voor schepen geldt op deze Freycinet-kanalen echter een reglementair toegestane breedte van maximaal 5,00 of 5,05 meter. Over het algemeen levert dat weinig problemen op, maar een aantal sluismuren is in de loop van de tijd verzakt of zo vaak gerepareerd dat de sluizen behoorlijk wat smaller zijn geworden, waardoor schepen soms klem komen te zitten tijdens het schutten. Beruchte 'smalle' sluizen liggen op het Canal de la Sambre à l'Oise, het Canal des Ardennes, het Canal de la Marne au Rhin en het Canal des Vosges (nu 5,08 m toegestaan).

STREMMINGEN

Veel Franse vaarwegen zijn ieder jaar enkele dagen tot weken gestremd voor onderhoud. Deze geplande stremmingen (in het Frans: 'chômages') worden jaarlijks, ruim vooraf, door de Franse vaarwegbeheerder Voies Navigables de France (VNF) bekendgemaakt. In principe is er altijd een alternatieve route beschikbaar, maar daar moet soms wel zeer ver voor omgevaren worden. Ook gebeurt het regelmatig dat (ook deze alternatieve) routes langdurig gestremd zijn als gevolg van onvoorziene omstandigheden.

scheepvaartberichtenDeze onvoorziene stremmingen worden bekendgemaakt via scheepvaartberichten (in het Frans: 'avis à la batellerie'). De Franse onderhoudsstremmingen en scheepvaartberichten vindt u onder meer op www.elv-transport.com (rubriek 'webservices'), op www.vnf.fr (de rubriek 'cartographie des avis' biedt een goed overzicht, maar is niet altijd volledig!) en op papier op sommige sluizen. U kunt ze ook dagelijks per e-mail ontvangen, via VNF of via het Nederlandse Infocentrum Binnenwateren. De belangrijkste berichten staan ook op Teletekst. Ga er niet vanuit dat u wel door sluiswachters gewaarschuwd zult worden voor een onvoorziene stremming… Op veel rivieren geldt ook een vaarverbod voor jachten en passagiersschepen als het PHEN ('plus hautes eaux navigables') of RNPC (restrictions à la navigation en période de crues) peil bereikt wordt.

VAARTIJDEN

De bedieningstijden van de Franse vaarwegen zijn per januari 2002 ingrijpend gewijzigd. Waar alle vaartijden van heel Frankrijk eerst op één A4-tje pasten is nu een heel boekwerk nodig, omdat ze per vaarweg, per sector, per jaargetijde en per dag van de week kunnen verschillen. Per regio zijn er vaak ook nog verschillende seizoenen, middagpauzes, feestdagen, en aparte bedieningstijden voor bedrijfs- en pleziervaart… Omdat de vaartijden ook nog eens regelmatig veranderen klopt de informatie in vaarkaarten en vaargidsen meestal niet meer. Op de website van VNF kunt u een min of meer up-to-date PDF met alle Franse vaaruren ('horaires') downloaden.

SNELHEID EN PASSEREN

In de meeste kleine kanalen geldt een maximumsnelheid van 6 of 8 kilometer per uur. Harder varen veroorzaakt schade aan de vaak toch al op instorten staande oevers.

passerenEen geladen spits loopt in een 'droog' kanaal als het Canal de la Marne à la Saône soms maar 4 kilometer per uur. Als u een geladen vrachtschip voorbij wilt, bedenk dan eerst of het wel de moeite is, dat wil zeggen of u niet van plan bent toch over een uurtje vast te maken. Voor de beroepsvaart is het irritant om tijd te verliezen voor iemand die even later alweer stil ligt, of om hetzelfde jacht meerdere keren voorbij te moeten laten, met bijbehorend verlet.

Om dat verlet zoveel mogelijk te beperken kunt u het beste in een lang pand vragen of u voorbij mag, zodat u de volgende sluis alweer uit bent als het vrachtschip arriveert. Overigens heeft de bedrijfsvaart bij sluizen voorrang op de pleziervaart. Een ander schip net voor een sluis voorbij gaan druist hoe dan ook tegen alle vaaretiquette in! Sommige schippers zullen achterop komende jachten zelfs ongevraagd voorbij laten (ze zullen dan iets opzij gaan en de schroef eraf zetten), anderen doen, meestal op grond van slechte ervaringen met huurjachten, wat moeilijker. Zet in ieder geval de marifoon aan op kanaal 10 als u een schip voorbij wil! Door tunnels gaan geladen schepen nog langzamer. Het is daarom wijzer om niet direct achter een vrachtschip een tunnel in te varen.

kruisenHet kruisen van een geladen spits kan voor zeiljachten en andere vaartuigen met een behoorlijke diepgang (of breedte) op de verbindingen naar de Saône wel eens wat problematisch zijn. Geen reden tot ongerustheid: zelfs op de hoofdroutes zult u zelden meer dan twee of drie geladen schepen per dag ontmoeten.

Over het algemeen is het verstandiger om wat tijd te verliezen met op een geschikte plaats te blijven wachten, dan om door te varen en vervolgens de bodem te raken en rond te vallen bij het passeren (waarbij uitstekende masten vaak schade oplopen of veroorzaken…). Sluiswachters weten meestal wel te zeggen wat de beste plekken zijn om te passeren, bij gebrek aan sluiswachter, in geautomatiseerde sectoren, kunt u proberen vooraf per marifoon contact te krijgen met de schipper.

Ontmoeten gaat het beste als u vast ligt (dat wil zeggen aan een kade, niet aan twee in de grond geslagen pinnetjes of aan lijnen die door iemand op de wal vastgehouden worden, dit in verband met de zuiging die de waterverplaatsing van het schip veroorzaakt) of enige snelheid heeft en daardoor beter kunt sturen. Over het algemeen geldt dat hele korte panden vaak wat dieper zijn, evenals (weliswaar smallere) stukken met rechte muren. Passeren bij een verbreding gaat ook, maar ga er niet te ver in, de meeste verbredingen zijn dichtgeslibd.

fout! goed

Bij handsluizen stellen de sluiswachters het zeker op prijs als u een handje meehelpt met draaien. Ze waarderen het ook als u tevoren aangeeft waar of wanneer u wilt stoppen en eventueel weer verder gaat.

TERUG

Als er haast geboden is bij de terugreis van de Middellandse Zee naar Nederland, is nog een andere route het overwegen waard: de Rijn. Vanwege de sterke stroming is dit op de heenreis een minder aantrekkelijke optie. Om op de Rijn te mogen varen moet u wel in het bezit zijn van een (sport) Rijnpatent. Bovendien gaat het er door de drukke en snelle bedrijfsvaart behoorlijk tekeer.

de Rhône is niet altijd zo rustigHoewel de Rhône een gekanaliseerde rivier is moet ook hier de stroming zeker niet onderschat worden. In het voorjaar kan hier tijdelijk soms wel tien kilometer stroom lopen. Binnenvaartschepen zijn soms, onder niet al te extreme omstandigheden, bereid tegen een vergoeding jachten die het op eigen kracht niet redden de Rhône op te slepen, maar hier kunt u niet bij voorbaat vanuit gaan! Meer informatie over de afvoer ('débit') van de Rhône vindt u op de website www.inforhone.fr van Rhônebeheerder Compagnie Nationale du Rhône (CNR).

TRANSPORT

Veel mensen hopen hun masten of zelfs complete jacht (goedkoop) met een binnenvaartschip naar of vanuit Zuid-Frankrijk mee te kunnen sturen. In principe is dit soort vervoer per spits mogelijk, maar in de praktijk is het moeilijk te organiseren omdat onze reizen altijd pas kort tevoren bekend worden en niet op alle laad- en losplaatsen geschikte overslagvoorzieningen zijn. Er zijn ook mensen (vaak oud-schippers) gespecialiseerd in het wegbrengen van jachten.

DOCUMENTEN

Wie met een eigen vaartuig naar Frankrijk gaat dient over een (internationaal) vaarbewijs te beschikken (ook indien uw jacht korter is als 15 meter!) of een 'Internationaal Certificaat van Competentie' (ICC) en over een eigendomsbewijs in de vorm van een vlaggenbrief, zeebrief of 'Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen' (ICP). Wie in Frankrijk een jacht huurt bij een erkend bedrijf hoeft (helaas…) geen vaarbewijs te hebben.

canal du NordDaarnaast moeten alle jachten een vaartrechten-vignet aanschaffen. De prijs hiervan is afhankelijk van het oppervlak van het vaartuig en de duur van het verblijf. Daarvoor zijn verschillende formules. Voor de middelste klasse (III, van 25 tot 40 vierkante meter) kost een vignet voor één dag ('jour') dit jaar 36,70 euro, voor drie opeenvolgende dagen 51,20 euro, voor zestien opeenvolgende dagen ('vacances') 74,60 euro, voor dertig opeenvolgende dagen ('loisirs') 98,30 euro. Daarnaast zijn er vier seizoenstarieven ('saison'), variërend van 224,40 euro voor het winterseizoen (1-1 tot 20-3) tot 242,30 euro voor het zomerseizoen (21-6 tot 20-9). Een jaarvignet ('liberté') kost voor deze categorie 253,10 euro. Deze vignetten zijn vooraf via internet te bestellen of ter plaatse bij VNF-kantoren te koop. Meer informatie op de website van VNF.

REGLEMENTEN

SaôneHet voornaamste reglement, dat in theorie aan boord moet zijn, is het Règlement Général de Police (RGP), vergelijkbaar met ons binnenvaartpolitiereglement. Dit is als PDF te downloaden op de website van het Franse Ministerie van Transport, zie onze links-pagina. Daarnaast heeft iedere vaarweg een eigen Règlement Particulier de Police (RPP). Een aantal van deze reglementen zijn op de websites van de betreffende Services de la Navigation te vinden. Aan boord van ieder buitenlands schip langer dan vijftien meter moet tenminste een bemanningslid of passagier als tolk op kunnen treden. Deze persoon moet voldoende kennis van de Franse taal hebben om veiligheidsaanwijzigingen tijdens een manoeuvre te kunnen begrijpen en om de scheepvaartberichten te kunnen lezen.

In theorie is het dragen van een zwemvest verplicht. Op de Rhône en Saône wordt hierop gecontroleerd. Franse jachten dienen een voorgeschreven uitrusting en veiligheidsmiddelen aan boord te hebben.

KAARTEN EN GIDSEN

mistEr zijn talloze vaarkaarten en gidsen te koop, zowel per vaarweg of regio (Navicarte, Vagnon) als voor het hele Franse vaarwegennet. In kanalen is een algemene gids voldoende, op rivieren, zeker op de Rhône, is een goede kaart geen overbodige luxe. Ook bestaan er elektronische vaarkaarten voor Frankrijk (Periskal). Als u een lange reis wilt maken kan een elektronische routeplanner met kaarten (Noordersoft) erg handig zijn. Indien u over een mobiele internetverbinding beschikt worden stremmingen hierin automatisch verwerkt.

Jachthavens (meestal kades) en voorzieningen worden vaak ook met borden op de sluizen aangegeven. Aan drinkwater komen is over het algemeen geen probleem, voor boodschappen is een fiets aan boord handig, maar bunkerstations en reparatiebedrijven zijn niet dik gezaaid in Frankrijk. De meeste regionale VNF-directies (Nord-Est, Centre-Est, Rhône-Saône, Seine, Nord - Pas de Calais, Sud-Ouest) geven ieder jaar een gratis 'Guide du Plaisancier' uit, vaak ook in een Engelse of zelfs Nederlandse versie, met de voornaamste vaarregels, afmetingen, vaartijden, nuttige adressen, voorzieningen en bezienswaardigheden. Hun adressen vindt u op de VNF-site.

Alle benodigde informatie (havens, reglementen, voorzieningen, maar ook musea en evenementen) vindt u ook in de 'Guide du plaisancier', die jaarlijks wordt uitgegeven door de redactie van het Franse watersportblad Fluvial. U kunt deze gids, en allerlei Franse vaarkaarten en boeken, bestellen via www.librairiefluvial.com.

Bonne navigation!

bonnes vacances
print-versie